onsdag 8 april 2015

Nummerlapp på bröstet

Har slarvat med uppdateringarna i skrivandet men det har varit för den bästa av orsaker, sista 2 veckorna har träningen nämligen gått riktigt bra...:)

Långpassen kommer tveklöst vara det absolut viktigaste passet för att ta sig igenom IronMan i Augusti. Det är totalt ointressant hur snabbt jag springer milen när utmaningen är att springa 4,2 mil......efter 18mils cykling och 3,9km simning.

Jag har försökt att springa ett långpass per helg sista månaden, långpasset har varit runt 30km.
Något jag lärt mig under dessa är något som vissa löpare kallar "vårmage"
Det betyder att magen kan någonstans under passet säga att nu är det dags att uppsöka en toalett.......du har ca 2 minuter på dig, 1,59...1,58....1.57 Detta är vanligt under våren, början av säsongen.

Detta är ingen lek, du tänker inte sunt och alternativen står mellan att bryta sig in hos en okänd människa, ge sig ut i en skog eller det 3:e och mest otänkbara, min 3 åring vet vad jag talar om :-S

Under mina sista 3 långpass har detta hänt samtliga gånger!! Därför vill jag ta tillfället i akt och tacka mannen som köpt en skola i Solvarbo för att han släppte in mig, be om ursäkt till den som kom efter mig på Maserhallens kundtoalett och oxå be om ursäkt till samtliga spelare, ledare och personal i badmingtonhallen som måste trott att det var en förlossning eller en exorcism som bedrevs inne på deras gäst toalett.......förlåt!!

Jag testade något för mig helt främmande oxå, nämligen ultramaraton! :S
Jag "vann" en startplats till Loxodonta 6h Ultramaraton som går på Sportfältet i Borlänge.

På Fredagen hade jag inte en tanke på att springa Lördagens tävling. Jag hade kört ett tufft benpass på gymmet och planen var att vila benen till Söndagen. Men kanonväder på Lördag fick mig att tänka om, jag bestämde mig att springa 3 mil och sen kliva av. Bra med vätskelagning och annat som man annars måste åka och lägga ut längs rundan när man springer själv.



Banan var Sportfältet, 2km runt runt och runt igen. Det var fruktansvärt och verkligen tog allt som jag ser glädjen med att springa ur ekvationen!

Löpning är för mig ett sätt att ta sig framåt, inte ta sig runt. Löpning för mig handlar om att ta sig från en plats till den andra, uppleva olika miljöer, underlag och platser på vägen. Detta var allt annat än det.

Arrangemanget var kanon och Borlänge Löparklubb med Krister Lind i spetsen har skapat ett för Ultralöpare kanontrevligt event, men detta var inte min grej!
Jag genomförde mina 15 varv som jag bestämt och åkte hem, men det blir inga fler 6 timmarslopp för denne herre :) All heder och respekt förtjänar dom som kör tiden ut och kan undvika tristessen och annat, ni är grymma!! Nån sprang 8mil på 6 timmar, för mig helt obegripligt :)

Jag försöker istället underhålla ett annat inslag som är väldigt viktigt under vinter och vår, styrketräning!



Styrketräningen förebygger skador och hjälper till med spänst och explosivitet. Tänk själva hur många steg ett maraton är, sträckan är drygt 42 000 meter. Låtsas för enkelhetens skull att det är 42 000 steg. Om man då skulle få ut 1% extra från varje frånskjut eller tramp på cykeln så förstår dom flesta att det kommer påverka slutresultatet.

Jag försöker få in 2 pass per vecka på gymmet men det är svårt att pussla med tiden.
Om jag offrar något så blir det gymmet. Jag har lagt ner många timmar historiskt sett på gymträning och känner att om jag ska prioritera något så får det bli där jag behöver bli bättre.....långpass löpning och cykel med andra ord.

Sista 3 veckornas träning har sett ut som följande:

23 mil cykel
10mil löpning
5 timmar gymträning
3,5 timmars simträning

Mängden kommer utökas successivt, framförallt med cykeltimmar och löpning. Målet är att ligga runt 6-7 mil löpning per vecka och 35-40 mil cykel under Juni och Juli. Vi får se om vi når dit :)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar