tisdag 24 mars 2015

Bra period nu...!

Inne i ett bra stim nu, träningen flyter på bra och har sista veckan bland annat fått in två långpass löpning på 30km.

För att summera sista 2 veckorna så har det blivit följande:



4 pass i bassängen, sista passet testade jag en ny grej som Jonas Colting skrev om i veckan.
Istället för att simma t ex 50 eller 100 längder på ett bräde så simmar man 50 eller 100st 25 meters längder. På så vis fokuserar man bättre på tekniken. Jag testade att köra ett pass med 30 sek "starter" som det så fint heter i simvärlden. Det innebär att man med klockans hjälp startar en ny längd vid varje hel eller halv minut, det blir intervall likt och mycket jobbigt. Iallafall för en dålig simmare som mig själv. Jag körde så i 45 min och det kändes ordentligt i axlar och lungor efter vill jag lova!

Det har blivit 3 cykelpass, totalt 13 mil. Jäklar var härligt det varit!!



Flexade ut lite tidigare 2 dagar förra veckan när solen sken som finast och slängde mig på Scotten och drog till Säter på gamla vägen. Ingen fara med grus och sten på stora vägarna och den slingan funkar väldigt fint då det är väldigt lite bilar ute.

Nya cykeln känns bra, lite ovant då jag gått upp en storlek från 56 till 58 men nog känns skillnaden på kvaliteten. Jag har inte satt på tempobågarna ännu utan vill avvakta tills jag får hjälp med en bike-fit. En bike-fit betyder att justera in cykeln så den passar din kropp. Man justerar sittställning och styre. Varje mm är viktig då man kommer sitta i nästa exakt samma position och göra nästan exakt samma rörelse i 400-500 mil i sommar. Det gäller därför att man inte sitter på ett vis så muskler snedbelastas eller sliter. Då kan onödiga skador uppkomma, och skador det vill man inte ha nu när våren är på intåg! Iallafall så vaknade benen lite smått och muskler som vilat under vintern aktiverades. 

Jag kommer ihåg känslan förra året vid samma tid när jag började min cykelträning och kvittot nu är att jag är betydligt starkare och bättre förberedd för denna säsongen, skönt!

Det har blivit 5st löppass, totalt ca 8mil.


Ovan är från Söndagens långpass på 30km, jag hade fruktansvärd ovilja att gå ut och springa i Söndags, det blåste, var kallt och blött och soffan så riktigt inbjudande ut. Känslan när man kommer tillbaka in efter ett pass är grym! Man vet att någon eller några av dom man ska tävla mot i sommar faktiskt hoppade över det passet och valde soffan, det är så jag tänker iallafall :)

Har medvetet inte sprungit lika många pass som man kanske velat, men istället fått in 2st långpass på 3 mil vardera. Skönt att se att benen fixar distanstärningen redan nu, men nu gäller det oxå att vara förståndig och inte bli för ivrig. 

Kroppen är inte 100% efter ryggproblemen, det drar ordentligt på baksida lår och säte under dagarna men problemet är inte där när jag är varm och rör mig. Jag försöker påminna mig att stretcha men tyvärr så slarvar jag med det, skärpning på den biten!
Intervaller har börjat läggas in på veckobasis och det börjar oxå märkas på farterna på kortare distanser.


Förutom ovan så har jag klämt in ett par pass på gymmet där fokusen varit att stärka upp bål och ben.

Jag försöker köra benövningar där jag jobbar med ett ben i taget, knäböj med en fot på en bänk bakom t ex. Dessa övningar ska vara bra för löpsteget säger dom som förstår sig på detta, och sen bygger jag upp muskulaturen så att jag klarar löpträningen och det tuffa slitage som långdistansträning innebär.



Roddmaskin är en grymt bra grej för att bygga upp styrka och kondition!


Summa summarum har det blivit 14 pass på 14 dagar och 2 vilodagar. En kvantitet jag hoppas hålla i framöver, bara kroppen håller och motivationen fortsatt är på topp.

Långsiktigt tänk gäller, det går inte att bara gasa och hoppas att det löser sig. Lyssna på kroppens signaler och vila när kroppen säger ifrån :)

Nu är det ny vecka och nya möjligheter, jag hoppas på sol och bara vägar för i slutändan så är det mycket på cykeln som det kommer avgöras för hur slutresultatet blir.
Jag har fått ca 20 mil ute, det betyder 380 mil kvar innan målet på 400 mil innan Kalmar alltså :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar