måndag 4 maj 2015

Död åt fågeln över Rågåker!

Förra veckan passerades lite av ett delmål med sommarens träning, nämligen 100 mil på cykel.
Delmål är viktigt att poängtera då det inte är i närheten av var jag vill vara den 15:e Augusti när jag står vid start men jag ser varje hundring som ett uppnått delmål.



Ovan är en bild från ett blåsigt och kallt cykelpass tillsammans med Tony Björling som även han gör sin första IronMan i Augusti. Tony har kört desto fler Triathlontävlingar men i år blir hans första IronMan. Skoj att sällskapa med likasinnade på passen :)

Det är viktigt att jobba med delmål, jag har gjort det i 3 år inför denna utmaning. Klara "springa milen", klara springa "halvMaran", klara springa "30 km Lidingölopp", "Vätternrundan", "En Svensk Klassiker" och nu idag att träna ben och psyke så dom klarar 12 timmars tävlande i Kalmar den 15:e Augusti....

Det som är bra är att dessa 100 mil är avklarade nästan en och en halv månad tidigare än i fjol.
Jag räknar med att få minst 100 mil i Maj oxå och därmed ligga i fas med dom planerade 300-400 mil jag vill ha inför IronMan.


Då är det inte fel att InterSport börjat sälja cykelkläder, riktigt bra grejer dessutom! Craft har alltid bra kvalitet, det vet man inte minst från skidsäsongen så det ska bli kul att prova cykelkläderna oxå :)
Kika in i centrumbutiken och få hjälp av dom kompetenta killar och tjejer som jobbar där, för när det kommer till rätt cykelkläder är det samma princip som med löparskor, det är inte skönt om det skaver om man säger så..! :)

Det som är skönt med att fått 100 mil i benen är att man nu kan fokusera på den roliga biten, nämligen att få upp farten på cyklingen samt att börja köra brickpassen.

Brickpass är när man går från cykel till löpning, förra helgen var säsongens längsta utomhus då jag föst cyklade 10 hårda mil i högt tempo med Borlänge Cykel Klubb för att sen slänga på mig skorna och springa 10 km. Erfarna triathleter som gjort fler IronMan har varnat för att man kan invaggas i en falsk säkerhet då man tycker att 10 mil cykel och 10-20 km löpning känns lätt. Dom menar att det är en oerhörd skillnad på att börja springa efter 18 mil cykling jämfört med 10......jag tror dom har en poäng :-/

För att få tävla i IronMan och Vansbro Triathlon (Halv IM distans) så måste man vara medlem i en klubb och ha en tävlingslicens. Jag är därför f om förra veckan medlem i Qwarnsvedens triathlonklubb i Borlänge. Det är samtidigt lite kul att iallafall vissa pass ha sällskap och på så vis pressa sig lite hårdare. Förra Onsdagen var mitt premiärpass med klubben och korta intervaller stod på schemat.



Det är ju så att alla som håller på med Triathlon inte kör just IronMan distansen. Det finns olika distanser med Triathlon men jag tror dom flesta är överens om att IronMan är kronjuvelen av Triathlondistanser då den är den längsta och mest kända.
För kortare distanser så behövs sprintträning, 30-40 sekunders intervaller med full fart te x. Detta är inget jag tränat för mycket på i år och benen värkte i flera dagar efter!

Sist men inte minst måste jag oxå ta upp något allvarligt....någonstans mellan Gylle och Rågåker i Borlänge flyger det en fågel, fågeln flyger troligtvis väldigt lätt och obehindrat. Den kan ha ett fånigt leende och se ut som en nöjd fågel......låt er inte luras, denna fågel ska skjutas på plats och liket ska dumpas i ett utedass! Anledningen till det belåtna leendet på kräket är att den precis vid fototillfället tömt tarmen mellan ögonen på en oskyldig cyklist, en cyklist som inte gjorde någon skada och skötte sina egna affärer.....denna cyklist blev träffad mellan ögonen i 40km/h av en avsiktlig tarmsköljning på 15-25meters höjd. Låt er inte luras av det kvittrande ljudet och dom vackra fjädrarna, fågeln är 0,2kg ondska och bör skjutas omedelbart......och begravas i närmaste utedass med näbben neråt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar