måndag 22 juni 2015

Tävlingspremiär och långpass mitt i nätterna :)

Det är en härlig tid träningsmässigt, solen har börjat titta fram lite smått (med betoning på smått) och jag ligger i fas med förberedelserna.

Det är lite blandade känslor att vara så här nära slutmålet.
Jag har delat med mig om mina förberedelser i några månader för Intersports räkning men dom riktiga förberedelser pågått mycket längre än så. Det har blivit väldigt synonymt med hur jag ser mig själv, jag ser mig själv som en person som tränar inför en IronMan, det är liksom den jag är. Jag har gjort det i nästan 4 års tid även om jag inte varit så utåt med det som sista 6 månaderna....och snart är jag inte det längre. Det kommer bli intressant att se hur man funderar efter 15:e Augusti



Nästa vecka är det tävlingspremiär för mig i triathlon sammanhang. Jag ska då delta i Vansbro Triathlon som är en halv Ironman distans, där kommer jag få ett kvitto på hur det gått med träningen.
1900 meter simning i Vansbro (samma bana som Vansbrosimmet om än lite förkortad) sen 9 mil cykling på en 2 varvsbana för att sen följa upp det hela med 21km löpning (halvMara) Det kommer bli kanon och jag känner mig mycket väl förberedd för detta.



Enda orosmomentet är växlingen från simning till cykel. I dagsläget är det 13 grader i älven. Jag har en tävlingsdräkt, en så kallad Tri-suit som ska torka snabbt och man har under våtdräkten.
Att simma i 35-40 min i 13 gradigt vatten och sen hoppa på cykeln och cykla 9 mil i samma kläder förstår dom flesta att det kan bli kyligt :-/

Om Vansbro hade varit målet för året hade jag inte tränat så mycket som jag gjort nu, då hade man legat på kortare distanser och fokuserat mer på att få upp farten i dom 3 olika momenten. Men då det är IronMan i Augusti som är målet så har fokusen varit längre pass, både tidsmässigt och distansmässigt. Men jag hoppas verkligen på ett bra kvitto på Lördag, det hade varit så jäkla skoj!!

Jag vill ligga runt 5 timmar, det hade varit riktigt bra med mina mått mätt. Men inför en tävlingsform jag aldrig testat så väljer jag en ödmjuk approach och säger "ta sig i mål" som målsättning.........eller kom igen, ta sig i mål så snabbt det går är väl ok oxå ......men 5 timmar hade ju varit fint :)

Det har blivit några fina brickpass (cykel/löpning) senaste veckorna. Bland annat ett med kompisen Jocke som ska köra Vansbro på Lördag. Jocke är duktig löpare men förhoppningsvis är jag starkare på cykeln. Precis som jag är han tävlingsmänniska så målet är väl först och främst att slå honom ;)

Förra Söndagen blev det 75km cykel + 15km löpning med Jocke. Man stapplade in klockan 23.30 och duschade. Det är priset man får betala för att hinna med att se barnens fotbollsmatcher och träningar, läxläsning och lek. Men det är ett pris jag gärna betalar, för jag vill inte missa något av deras aktiviteter :)

Det har blivit ett backintervallpass med ett härligt gäng från MåBättre Borlänge. Min lillebror Petter håller i en löparskola där och bjöd in mig för att hänga med på ett intervallpass i Mellsta.
Riktigt starka Crossfit killar som kanske inte alla hängde med på "uppvärmningen" runt 7,5km Bergfors men istället tvålade till mig i dom efterföljande backintervallerna i spygropen.


Imponerad av killarna och brorsan som har verkligen läst på och lär ut bra grejer. Petter är för övrigt talangen i familjen när det kommer till löpning, han skulle kunna bli riktigt duktig om han ville satsa, men just nu är det gymmet som drar och det är svårt att kombinera på ett framgångsrikt vis. Han tar förhoppningsvis förnuftet till fånga och lägger ner det där gymtramset :)

Jag hoppas kunna ha en glad och bra tävlingsrapport med lite fina bilder att dela med mig av nästa vecka


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar