fredag 24 oktober 2014

Varför rätt material är så viktigt....

Det sitter inte i grejerna är ett gammalt uttryck som iallafall varenda gammal hockeyspelare har hört. Självklart är det träningen som ger resultaten och inte om du har ett par skor för 2500:- eller en pulsklocka som mäter hur långt från månen du befinner dig.

Men som det mesta finns det 2 sidor på alla mynt. Om man tittar rent estetiskt och vilket humör du befinner dig i när det är som lättast att träna. Dom pass det är som lättast att komma ut på är tveklöst dom med fint väder, du har haft en bra dag/vecka och sommaren pågår för fullt. Du befinner dig i en sinnesstämning där du har nära till att le. 

Samma känsla lovar jag att du har en småruskig höstdag om du drar på dig dina nya tights, dojjor, provar nya klockan eller vad det nu är du har unnat dig själv den dagen. Om din investering i nya tights, tröja eller löparjacka gjorde att du kom ut på några extra pass, och kanske knuffade dig förbi den där magiska 2 veckors perioden som man måste passera innan det börjar gå lite lättare.
Är det inte värt dom där hundralapparna? 

Att känna sig snygg när man motionerar är inget att skämmas för. Det är förbannat roligt med nya grejer och vad dom hundralapparna egentligen är en investering i är faktiskt din hälsa.....finns det något som är viktigare än din hälsa?

Den andra och betydligt viktigare aspekten är att du måste ha rätt grejer för att slippa bli skador, jag tänker då främst på skor. Att köpa skor på nätet där du inte har en aning om om skon passar ditt steg är enligt mig helt vansinnigt. Jag betalar gärna 200:- extra för servicen av en kunnig person som hjälper mig få rätt skor för mig. I år har jag tränat hårdare än någonsin tidigare, till skillnad från i fjol så har jag varit helt skadefri. Mycket av det tackar jag Tobbe Johansson och teamet på InterSport i Borlänge för. 

Jag har inte tid eller lust att sätta mig in i vad jag behöver och vad som är rätt för mig. Grejen är att ju mer jag tränar, desto starkare och lättare blir jag oxå. Desto mer förändras därför oxåmitt löpsteg, och desto mer behöver jag hjälp i mitt val av utrustning. Att träna är nyckeln till att utvecklas, att kunna träna är en förutsättning, och för det är att vara skadefri ett måste. Det hänger ihop och är helt självklart....


2 kommentarer:

  1. Härligt Fälting! Äntligen en blogg att följa!

    SvaraRadera
  2. Haha, härligt Björn! Det är nog risk att dina framsteg dyker upp på en rad eller två i vinter här med ;)

    SvaraRadera