tisdag 30 december 2014

Snö!!

Julen ur träningssynpunkt har mest handlat om att försöka bromsa fallet så mycket som möjligt, frossa nån dag för att sen med "stort möda och stort besvär" ta sig ut på en löptur med isande vind och kyla piskande i ansiktet. 

Julen är av många anledningar svårare att få den träningsmängd man håller under övriga månader. Barnen är lediga och man vill ta till vara på tiden tillsammans. Något jag lärt mig denna jul t ex är att det krävs mycket jobb och tar mycket tid att spola upp en uterink till barnen på gården......:-)
Långpassen som annars görs vid 20.00 tiden på kvällarna är svåra att ta sig ut på när det är -20 grader ute :-) Men jag tänker inte stressa upp mig för mycket, inte alls faktiskt. Jag har lärt mig att min kropp är relativt lättränad i det avseende att "komma tillbaka till nivå. 

Något som dock inte är ok att ha trappats av är simningen. Jag har inte tagit mig till hallen så många gånger sista 3 veckorna som jag behövt, får bli skärpning i Januari. Simningen är fortfarande det moment jag är klart sämst på, och kommer förbli så även vid start i Augusti. Och om jag tränar simning 4 dagar i veckan fram tills tävlingsstart så är det ändå bara 10-15 minuter (!?) som jag kommer att kapa på sluttiden, sluttiden som kommer vara runt 12 timmar! 

Så varför lägga ner tid överhuvudtaget på simningen? Varför inte bara cykelträna hela vintern som är det längsta momentet på IM och klart det man kan kapa mest tid på? 
Jo, för att jag vill under ett år förbereda mig för att göra en IronMan, jag vill vara förberedd simmare,cyklist och löpare...triathlet! 

Men just nu längtar den här "Triathleten" efter långpass, och därför blir man oerhört varm i själen när man slår på spårstatusrapporten för Bergebo skidstadion och läser detta :)


Så idag mina vänner ska 2-3 timmar av min nyårsafton spenderas i skidspår, som jag har längtat :)

Gott Nytt År på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar