fredag 16 januari 2015

Tävlingspremiär 2015

Sitter i skrivande stund och väntar på besked från Mora om jag fått en startplats till Intersport loppet, ett skidlopp på 44km som startar i Oxberg och slutar i Mora, andra halvan av Vasaloppet.

Generellt är jag emot att ställa mig vid en startlinje oförberedd, för att kalla mig för något annat än oförberedd vore en stor lögn. Faktum är att själva distansen på loppet motsvarar i stort sett antal träningsmil jag fått på snö, den biten känns inte alls bra.

Jag har dock en plan med detta agerande. Jag vill åka Vasaloppet, det riktiga Vasaloppet så förberedd jag kan vara och förhoppningsvis ha chansen att åka under 6 timmar.
För att klara detta behöver jag över 50mil, troligtvis över 75mil.
Bristen på snö har försvårat dessa möjligheter så nu måste jag tänka om.

Som det ser ut så kommer 50 mil vara möjligt, och då gäller det att dom 50 milen är så pass kvalitativa så dom motsvarar 75 "vanliga" träningsmil. Tävling=kvalitet :-)
Jag täcker skott kan man säga, tar en smäll för "The greater Cause" som man så internationellt och fint kan kalla det. Det kommer göra ont, fy tusan vad ont det kommer göra!


Ovan bild är från ett av veckans skidpass, klockan 21.00 i Bergebo efter man gjort klart med barnens aktiviteter och lagt båda för natten så drar man ut och får sina välbehövliga kilometer och mil.
Det är ett pussel med allt, men det fungerar och det går inte ut över familjens aktiviteter vilket är viktigast. Framförallt är det fortfarande grymt roligt att träna när man har närliggande mål i sikte.

Bergebo runt 22.00 en Onsdagskväll, endast jag och tomten är vaken vilket passar mig perfekt.
I slutändan kommer mina resultat vara en spegel av vad jag gjort på vägen mot slutmålet, och när jag är ensam på stadion så vet jag att jag gör rätt, för det krävs mer än vanlig träning och bekväma träningstider för att bli redo. Dessa pass kommer jag att plocka fram när jag står framför mitt mål, inte dom med solsken och medvind :)

3 kommentarer:

  1. Fantastiskt att du fixar att träna så sent på kvällarna, skulle jag aldrig fixa. Jag är tyvärr en sådan som behöver mellan 9-10 timmars sömn...så när du tränar sover jag :)

    SvaraRadera
  2. Du presterar på en nivå som jag inte är i närheten av Björn så man kan ju diskutera vem som gör rätt :) Jag skulle gärna träna på bättre tider men frun jobbar skift och barnen har så många aktiviteter att jag tyvärr inte har något val :-D Men det är ganska skönt, jag gillar känslan på träningspassen när man tränar då dom flesta sover eller ser på TV, det känns seriöst och motiverar mig. Jag vill jättegärna få ett skidpass med dig i vinter, jag lovar att flytta träningstid så det passar sub 500 åkaren ox
    å ;-D

    SvaraRadera
  3. Vi får väl se vilken nivå jag presenterar på...skall förhoppningsvis köra bergebo i helgen jag med. Tränade lätt igår och det gick bra. Få se om drt går lika bra idag. Jag tror personligen att det är väldigt inviduellt när man kan träna...jag tränar hellre 05:00 innan jobbet än efter 20:30 på kvällen :) huvudsaken är ju att man rör sig inte när man rör sig! :)

    SvaraRadera