torsdag 26 februari 2015

Mindre än 2 veckor kvar till Vasaloppet

Sjukt spännande är det, man kommer nu för tredje raka året stå vid starten i Sälen och undra "Hur i hela friden ska jag orka åka 9 mil på skidor, detta går aldrig vägen.....:)

För om man tycker sig ha en stark tro på sig själv i andra sammanhang så snacka med mig vid starten i Sälen, då är man from som en kattunge kan jag lova.

Jag har missat några viktiga långpass pga sjukdom, hela familjen har varit sjuk och jag har haft lite feber och ont i halsen och inte velat riskera något.
Det är en sak att gå på gymmet när man är hostig, eller lugn jogging t om.
Men att köra 4-5 mils pass på skidor där man ligger runt röda strecket hela tiden är inte ett alternativ.
Det är lika säkert att man förvärrar sjukdomen som att solen skiner i Kalmar den 15:e Augusti :-)

Träningen i övrigt går bra tycker jag. Jag har börjat springa sista veckorna utomhus för att väcka benen så tidigt som möjligt i år. Skidåkningen är grym för hjärta/Lungor men benen får inte mycket träning. Det tar en månad att komma igång ordentligt med farterna så jag tänkte skynda på det denna säsongen.

Kosten börjar man ta tag i förutom det totala förfallet sjukdomshelgen för en vecka sen. Under skidsäsongen är det inte hela världen om man är lite tyngre än sommarvikt, det påverkar inte skidresultatet nämnvärt, iallafall inte för någon på min nivå. Men till våren när löparskorna ska slitas ut så är det tveklöst en viktig del att man är lätt i kroppen.

Som min dotter Juni säger.....INGA MER BULLAR PAPPA!!!



Övergången mot triathlon har påbörjats redan innan Vasaloppet. Det har varit viktigt att fokusera på skidåkningen fram tills nu, men resultatet i Vasaloppet kan inte påverkas nämnvärt nu, man kan köra några fartpass och väcka kroppen samt köra ett sista långpass. Men resultatet för själva loppet har grundats i tiden fram till nu. Sista minuten åtgärder är bortkastade...

Onsdagskvällen bjöd på 16km löpning i bekvämt tempo (4.55 tempo) Min hund Ziri välkomnade mig hemma som en vinnare :)



Jag får påminna mig att bromsa, det är lätt man drar på och jagar fart. Men nu är det inte farter det kommer handla om framöver, det är distanser och tid i rörelse. Långpassen ska byggas upp och benen härdas för att jobba länge, både på cykel och löpning.
Det ska oxå bli väldigt skönt att "slippa" skriva om skidåkning, det är ju en Ironman jag ska göra och det är många fler grenar att skriva om vilket underlättar för författaren :)

Ikväll väntar ett skidpass på 30km följt av lättare gym (bålpass) I morgon löpning 14-18km beroende på dagsform. 
Det är skönt att träna nu, torrare cykelvägar gör att man kommer närmare och närmare till att ta ut racern och samla dom där härliga 4-5 timmarspassen. 

Vasaloppet ser jag fram emot, men jag ser mest fram emot att ha genomfört det.....tankarna är hela tiden någon annanstans, lite längre fram i tiden....15 Augusti för att vara exakt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar