fredag 14 november 2014

En träningsvecka i November




Måndag

PASS 1






















Löpning ca 75min före jobbet

Den gröna kurvan visar höjdskillnaden på passet, just detta pass gick upp till Bergebo så därför ser det lite speciellt ut

Den röda kurvan visar pulsen under passet.
Det som är intressant för mig är att jag inte skenar i puls trots stigningen, den ökar självklart men går ner ganska snabbt efter jag kommit upp på toppen och det planar ut







PASS 2





















Crawlkurs på kvällen 60 minuter.
Fokus på teknik, detta pass görs med simtränare som hjälper mig. (Se sälen i bakgrunden)
Ett måste för mig som är nybörjare. Arto är gammal tävlingssimmare som kommer med många bra råd och tips. Utan honom så blir det nog ingen IronMan för mig






Tisdag

PASS 1
45 minuter Gymträning före jobbet. Fokus på bål (mage rygg) samt axlar



PASS 2























60min cykelintervaller på kvällen när barnen somnat. På cykelintervallerna körde jag 5 min på lätt växel men hög kadens (trampar fort, ca 85-90% av max) och sen 5 minuter på tyngsta växeln. Varvade detta i en timme

Onsdag

VILA..........


Torsdag


PASS 1
Crawlträning 45 min






















PASS 2





















Löpning, intervaller på kvällen när barnen somnat. Uppvärmning 20min och sen 7st 3 minutersintervaller där jag springer i ca 3.40 tempo på bandet i 3 minuter och sen hoppar av och vilar i 1.15. Det jag vill se är att min puls går ner mellan intervallerna, man ser att ju fler intervaller desto mindre går pulsen ner. Kurvan ser ok ut tycker jag, pulsen sjunker bra hela tiden mellan intervallern

Bilden är en pulskurva under intervallerna



Fredag

PASS 1

Crawl 45 minuter. Före jobbet
Riktigt skönt sätt att börja dagen, simning är skonsamt mot kroppen och vid 06.30 är det väldigt lugnt i bassängen. Kan rekommendera dessa pass för nyfikna :)

PASS 2

Löpning 8 km i 5 minuterstempo (lugnt)



Lördag


Långpass 3 timmar löpning i lugnt tempo med sällskap. Fokus här är att lägga grunden för nästa åra mer slitsamma "snabba träning" Lägga grunden på pyramiden kan man säga.
Försöker ligga i snittpuls runt 135-140 (Min maxpuls är ca 200 slag per minut) slag per minut vilket är väldigt sakta och lugn löpning

Söndag

Lätt gym, fokus bål. Situps, rygglyft och plankan mm


Totalsumma vecka 45 blev: 

10 pass, ca 11 timmars träning på 7 dagar

4 kommentarer:

  1. Hej
    Är en triathlonintresserad Borlängebo som hittat till din blogg. Intressant att se hur du tränar :). Mvh Jonas

    SvaraRadera
  2. Kul att se att du hittat hit Jonas och tack för kommentaren :) Jag vet inte vad du tycker men personligen så ser jag fram emot lite snö som man kan även slänga in lite skidor i veckorna ;-) /Patrik

    SvaraRadera
  3. Ja, det är också kul, men det är då tight att hinna med de tre grenarna. Är det löpningen du ersätter då?

    SvaraRadera
  4. Ja precis, jag tänker att variationen kan vara viktig för att undvika skador. Skidåkningen är väldigt skonsam mot kroppen samtidigt som det är "enkelt" att samla träningstimmar. Vasaloppet har jag som en motivator, något jag kan rekomendera om du inte provat :) Har du några mål med din egen träning?

    SvaraRadera