lördag 8 november 2014

Långpass och pulsklockor

Veckans 10:e pass bjöd på ett långpass på 30km löpning med trevligt sällskap. Långpassen SKA GÅ LÅNGSAMT men det är inte så lätt som det låter. Man har ett så kallat "bekvämtempo" som man lätt halkar in i. Därför är det bra att springa långpassen med sällskap, då hjälper man varandra att hålla ner farten. 

Det viktiga med passet är att springa länge, inte springa långt. Vi höll på runt 3 timmar idag, jag vet inte exakt för min Garmin lägger av pga dålig batteritid när man är ute länge. Fruktansvärt irriterande ibland, som t ex under Vätternrundan då klockan dog i Hjo. Har kört Garmin ett tag nu men jag börjar bli bra less på hur det strular på olika vis för olika modeller. 

Jag vet inte vilken model som passar min träningsstil bäst, jag har inte ork eller tid att sätta mig in i alla olika varianter och modeller som finns. Jag vill att det ska vara användarvänligt och ha en övergång mellan cykling och löpning. 
Jag har sneglat åt Polar eller Suunto som verkar ha riktigt bra varianter. 

Pulsklockan är ett jättebra redskap för att hålla koll på din träning samt få hjälp att nå målen man satt upp. Om man springer för att t ex gå ner i vikt så hjälper klockan dig att du får ut max av varje pass, att varje pass maxar förbränningen. All motion är bra men den går ofta att effektivisera. För mig som har familj, jobbar heltid och har en aktiv familj måste jag få ut något av varje pass. 

Jag är in på Intersport i stort sett varje vecka, inte alltid för att köpa något. Ibland bara för att bolla idéer med dom som jobbar där. Vi ska vara rädda om den här typen av butiker, samhället går mot löpande band försäljning där billig arbetskraft är viktigare än kompetent arbetskraft. Jag vill att den som säljer produkten till mig vet mer om produkten än mig själv, dom kraven ställer jag i allt annat jag köper så för mig är det självklart även när det kommer till min träningsutrustning. 

Sällskapet på dagens 30km långpass, 2 erfarna löparrävar i Tobbe och Tommi. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar